УРОК 1
Опрацювання Індивідуальних завдань на стор. 175, 176:
УРОК 2
Повторення §§41-43, опрацювання теста на стор. 177, 178
УРОК 3
Тема. Репродукція як механізм забезпечення безперервності існування видів
І. Актуалізація опорних знань.
Здатність до самовідтворення або репродукції є однією з ключових властивостей життя. Вона властива не лише живим системам, проте ці системи мають унікальні, притаманні виключно живому механізми самовідтворення.
1. Репродукція як ознака живого.
РОЗМНОЖЕННЯ, або РЕПРОДУКЦІЯ - (від лат. re- – префікс, що означає зворотну або повторну дію, і produco – створюю), – відтворення собі подібних, що є основою безперервності існування виду.
Здатність розмножуватись притаманна всім живим організмам, і реалізується ця універсальна властивість живого на кожному з рівнів організації.
Нестатеве розмноження - це відтворення собі подібних за участі нестатевих клітин
Перевагою такого розмноження у тварин є те, що воно відбувається без затрат енергії на пошуки партнера протилежної статі. Водночас нестатеве розмноження має й суттєвий недолік – подібність нащадків.
Поділ навпіл - спосіб розмноження в одноклітинних, за якого з однієї материнської клітини утворюються дві дочірні, причому удвічі дрібніші, кожна з яких дає новий самостійний організм (наприклад, у бактерій, архей, амеб, інфузорій, хламідомонади)
Відеофрагмент: розмноження
хламідомонади
Спороутворення - спосіб
розмноження, що здійснюється за участі спор, що формуються всередині
одноклітинних організмів (наприклад, хлорели, хламідомонади) або в
спеціалізованих органах багатоклітинних організмів (наприклад, у вищих спорових
рослин)
Фрагментація - спосіб
розмноження, за якого тіло багатоклітинної тварини ділиться поперечним поділом
на багато частин, кожна з яких росте й утворює новий організм. У такий спосіб
можуть розмножуватися нитчасті зелені водорості, багатощетинкові черви, морські зірки.
3. Ріст та розвиток клітин
4. Загибель клітин
ІІ. Запитання для закріплення:
1. Що таке мітоз?
ІІІ. Домашнє завдання:
УРОК 6
Тема. Статеві клітини й запліднення
І. Перевірка домашнього завдання:
ІІ. Вивчення нового матеріалу
3. Запліднення - це процес злиття статевих клітин, результатом якого є утворення зиготи.
Запліднення у тварин:
ІІІ. Домашнє завдання:
УРОК 8
(Тиждень 12.05 - 15.05)
Тема. Сучасні можливості та перспективи репродуктивної медицини. Ембріогенез людини.
І. Актуалізація опорних знань
Поміркуйте:
1. Які причини порушення репродуктивної функції?
2. Які чинники впливають на репродуктивне здоров’я людини?
ІІ. Вивчення нового матеріалу
Репродуктивна медицина в останні роки здобула велику популярність, оскільки щораз більше пар не може самостійно зачати дитину та вдається до допомоги медиків.
1. Репродуктивна медицина – це комплекс медико-біологічних знань і досвіду, спрямований на розв’язання проблеми дітонародження та планування сім’ї.
Наразі репродуктивна медицина зробила крок уперед, завдяки чому з’явилися новітні методики, спрямовані на реалізацію репродуктивної функції пар, які не можуть зачати дитину природним шляхом.
Методи репродуктивної медицини:
- Метод екстракорпорального запліднення (ЕКЗ);
- Заморожування ембріонів;
- Сурогатне материнство;
- Донорство яйцеклітини;
- Банк донорської сперми.
2. Ембріогенез людини – це розвиток організму людини від зиготи до народження.
- Генетична регуляція ембріонального розвитку
Розвиток багатоклітинних організмів пов’язаний зі спеціалізацією їхніх клітин: вони мають різні будову та функції в складі різних тканин та органів. Регуляція цього процесу пов’язана з тим, що в різних клітинах функціонують різні
гени.
ІІІ. Домашнє завдання:
Вивчити §§48, 49
УРОК 9
(Тиждень 12.05 - 15.05)
Тема. Особливості процесів регенерації організму людини. Трансплантація тканин та органів.
І. Активація опорних знань
1. Як відбувається регуляція ембріонального розвитку?
2. Опишіть особливості ембріогенезу людини.
ІІ. Вивчення нового матеріалу
ІІІ. Перевірь себе після перегляду відео
ІV. Домашнє завдання:
Вивчити §50;
Готуємося до підсумкової контрольної роботи: повторити
§§ 44 - 49
Опрацювання Індивідуальних завдань на стор. 175, 176:
- "Хвороба Дауна";
- "Аутофагія".
УРОК 2
Повторення §§41-43, опрацювання теста на стор. 177, 178
УРОК 3
Тема. Репродукція як механізм забезпечення безперервності існування видів
І. Актуалізація опорних знань.
- Що ви пам’ятаєте про розмноження організмів із попередніх років вивчення біології?
- Чи важлива ця тема сьогодні? Чому?
ІІ. Вивчення нового матеріалу
Здатність до самовідтворення або репродукції є однією з ключових властивостей життя. Вона властива не лише живим системам, проте ці системи мають унікальні, притаманні виключно живому механізми самовідтворення.
1. Репродукція як ознака живого.
РОЗМНОЖЕННЯ, або РЕПРОДУКЦІЯ - (від лат. re- – префікс, що означає зворотну або повторну дію, і produco – створюю), – відтворення собі подібних, що є основою безперервності існування виду.
Здатність розмножуватись притаманна всім живим організмам, і реалізується ця універсальна властивість живого на кожному з рівнів організації.
Перевагою такого розмноження у тварин є те, що воно відбувається без затрат енергії на пошуки партнера протилежної статі. Водночас нестатеве розмноження має й суттєвий недолік – подібність нащадків.
Основні способи нестатевого розмноження
Поділ навпіл - спосіб розмноження в одноклітинних, за якого з однієї материнської клітини утворюються дві дочірні, причому удвічі дрібніші, кожна з яких дає новий самостійний організм (наприклад, у бактерій, архей, амеб, інфузорій, хламідомонади)
мал. розмноження вищих спорових рослин
Брунькування - спосіб
розмноження, за якого на клітині (наприклад, у дріжджів) або тілі (наприклад, у
губок, гідр, коралових поліпів) формується брунька-клітина чи
брунька-багатоклітинний утвір,
що згодом відокремлюється або
залишається на все життя
ІV. Домашнє завдання
Урок 4,5
Тема. Ріст та розвиток клітин. Причині порушення клітинного циклу та їхні наслідки.
мал. Пріноводна гідра, утворення бруньок
Вегетативне розмноження - спосіб
розмноження, що здійснюється багатоклітинними частинами, які відокремлюються
від материнського організму. Його основу становить явище регенерації. Ця форма
розмноження найбільш характерна для квіткових рослин
Статеве розмноження - відтворення
собі подібних за участі статевих клітин.
Обов’язкова умова статевого розмноження:
Обов’язкова умова статевого розмноження:
- зустріч
гамет;
- злиття
– запліднення.
Способи статевого розмноження
Поліембріонія - процес
розвитку кількох зародків з однієї заплідненої яйцеклітини. Поліембріонія
досить поширена серед різних груп тварин (війчастих і кільчастих червів, іноді членистоногих, риб, птахів,
ссавців).
Партеногенез - спосіб розмноження, за якого
розвиток нового організму здійснюється із незаплідненої яйцеклітини.
Партеногенез може бути :
гаплоїдним
(наприклад, у медоносної бджоли)
диплоїдним (наприклад,
у попелиць),
факультативним
(необов’язковим) (мурахи)
облігатним
(обов’язковим) (кавказька скельна ящірка).
Роздільностатевість - спосіб
статевого розмноження, за якого сперматозоони утворюються в чоловічому
організмі, яйцеклітини – в жіночому (наприклад, у членистоногих, хребетних).
Поширене це явище і серед квіткових рослин, у яких розрізняють одно-
та дводомні рослини.
Гермафродитизм - спосіб статевого розмноження, за
якого чоловічі та жіночі гамети розвиваються в одному організмі (наприклад,
плоскі та малощетинкові черви, п’явки).
Такий спосіб зменшує затрати
енергії на пошук партнера, підвищує ймовірність залишити нащадків у організмів,
що ведуть прикріплений, паразитичний, малорухливий, глибоководний спосіб життя.
У гермафродитів існують механізми,
які запобігають самозаплідненню. У тварин це неодночасне дозрівання чоловічих і
жіночих гамет, певні особливості будови статевої системи. У рослин –
розташування тичинок і маточок на різних рівнях за допомогою стовпчиків різної довжини (гетеростилія), неодночасне дозрівання тичинок і
маточок в одній квітці (дихогамія) та ін.
Відео: Гермафродитизм у тварин
Підсумки:
репродукція є неодмінною умовою існування біологічних систем у часі;
нестатеве розмноження обмежує
різноманітність ознак у нових особин, але може за короткий сприятливий
період забезпечити швидке утворення великої кількості нащадків з подібними ознаками;
статеве розмноження має переваги
над нестатевим, оскільки нові особини
успадковують ознаки обох батьківських особин і тому мають можливість краще
пристосовуватися до навколишнього середовища.
2. Репродукція та еволюція.
Репродукція забезпечує відтворення та підтримку живих систем. За змін умов існування живі форми також змінюються, адаптуючись під них. Механізмом цього є природний добір, ма-теріалом для якого є спадкова мінливість, зокрема мутаційна. Шляхом накопичення з покоління в покоління змін організми можуть стати настільки відмінними від вихідної форми, що ми починаємо розглядати їх як різні види. Такі зміни відбуваються дуже поступово, їх можна побачити лише на великих часових проміжках.
Учені детально дослідили становлення багатьох груп організмів, зокрема і нашого біологічного виду – Людина розумна, що ви вивчали у минулому році. Зібравши разом наявні відомості про еволюційні зміни, науковці здатні реконструювати процес поступових змін живих форм – від сучасних форм до спільних предків різних груп, ніби «прокручуючи назад» еволюційний процес, спостерігаючи процес переходу одних видів у інші в оберненому напрямку. У результаті такого аналізу сформовано уявлення про останнього універсального спільного предка сучасних організмів, який існував 3,5–3,8 млрд років тому.
мал. Зв’язок гіпотетичного останнього універсального предка (LUCA) із сучасними живими формами
ІV. Домашнє завдання
- Опрацювати §44, конспект;
- Запропонуйте аргументи на підтвердження думки щодо репродукції як механізму забезпечення безперервності існування виду.
Урок 4,5
Тема. Ріст та розвиток клітин. Причині порушення клітинного циклу та їхні наслідки.
І. Вивчення нового матеріалу
3. Ріст та розвиток клітин
4. Загибель клітин
ІІ. Запитання для закріплення:
1. Що таке мітоз?
2.Що
таке мейоз?
3.Назвіть фази мітозу.
4.
Скільки поділів під час мітозу?
5.Скільки
поділів під час мейозу?
6.
Яке значення мітозу для живих організмів?
7.Яке
значення мейозу для живих організмів?
ІІІ. Домашнє завдання:
- Вивчити § 45;
- Підготуйте повідомлення про історію лінії HeLa.
УРОК 6
Тема. Статеві клітини й запліднення
І. Перевірка домашнього завдання:
- Виконайте тест (чекаю виконання тесту до 30.04)
ІІ. Вивчення нового матеріалу
Ви знаєте, що найпоширенішим способом розмноження є статеве, яке пов’язане з обміном між різними особинами генетичною інформацією та здійснюється за участі спеціалізованих гаплоїдних статевих клітин або гамет.
1. Будова статевих клітин.
Статеві клітини (гамети) - це клітини з гаплоїдним набором хромосом, які виконують функцію передачі спадкової інформації від особин батьківського покоління нащадкам під час статевого розмноження
- Сперматозоїд - невелика чоловіча статева клітина. У ссавців сперматозоїд складається з голівки (основну частину внутрішнього вмісту якої займає ядро), шийки і хвоста. Основою хвоста є джгутик, що забезпечує переміщення в просторі.
мал. Будова сперматозоїда
Види сперматозоїдів
1 -
кролика; 2 -
щура; 3 -
морської
свинки; 4 -
людини;
5 -
десятиногого рака; 6 - павука; 7 - жука; 8 - хвоша;
9 - мохів; 10 - папоротей.
- Яйцеклітина - жіноча статева клітина. Вони нерухливі та, як правило, більш від сперматозоїдів. У більшості ссавців розміри яйцеклітин становлять 50-180 мкм. У людини діаметр яйцеклітини 90 мкм. Яйцеклітина має ядро та цитоплазму. Зазвичай вони мають кулясту або овальну форму й різну будову оболонок. Характерною рисою яйцеклітини є наявність у ній запасних поживних речовину виді жовтка, необхідних для розвитку нового організму, наявність особливого поверхневого шару цитоплазми і спеціальних оболонок, що вкривають яйцеклітину.
Дозріла яйцеклітина оточена супутніми клітинами – фолікулярними клітинами, які її обслуговують.
мал. Будова яйцеклітини
2. Формування статевих клітин у людини
Гаметогенез - процес утворення статевих клітин.
- Гамети утворюються у статевих залозах або
спеціалізованих
клітинах. У ссавців це сім’яники та яєчники.
- Гаметогенез відбувається послідовно у
трьох зонах і
закінчується дозріванням гамет.
- Розрізняють сперматогенез - процес утворення чоловічих
статевих клітин та овогенез - процес утворення жіночих
статевих клітин.
Утворення
чоловічих Формування
жіночих
гамет гамет
мал. Гаметогенез
Сперматогенез та овогенез контролюються статевими гормонами
мал. Запліднення яйцеклітини
Процес запліднення має певні
відмінності в різних групах організмів.
Наприклад у спорових рослин сперматозоїди рухаються до жіночих статевих
органів, де зливаються з яйцеклітиною. Цей процес потребує вологого середовища.
Для покритонасінних рослин
характерний процес подвійного запліднення, за якого всередину зародкового мішка
проникають два спермії. Один із них зливається з яйцеклітиною, утворюючи
зиготу, інший – із центральною клітиною.
мал. Подвійне
запліднення у покритонасінних рослин
Тваринам
притаманне зовнішнє та внутрішнє
запліднення.
У
деяких безхребетних, риб, амфібій зовнішнє
запліднення відбувається у водному середовищі.
мал. Запліднення амфібій
Внутрішнє - відбувається у тілі самки
ІІІ. Підсумки:
Установіть
послідовність подій під час запліднення
у хребетних тварин (усно):
у хребетних тварин (усно):
А – зустріч
сперматозоїда з яйцеклітиною
Б – злиття ядер статевих
клітин
В – статевий акт
Г – злиття яйцеклітини із сперматозоїдом
Д – рух сперматозоїда до шийки матки
Е – проникнення сперматозоїда в піхву
Є – утворення зиготи
Ж – рух сперматозоїда по маткових трубах
ІV. Домашнє завдання:
Вивчити §46
ІІ. Вивчення нового матеріалу
УРОК 7
Тема. Особливості репродукції людини
І. Перевірка домашнього завдання
І. Перевірка домашнього завдання
- Виконайте тест (чекаю виконання тесту до 30.04)
ІІ. Вивчення нового матеріалу
ІІІ. Домашнє завдання:
- Вивчити §47
УРОК 8
(Тиждень 12.05 - 15.05)
Тема. Сучасні можливості та перспективи репродуктивної медицини. Ембріогенез людини.
І. Актуалізація опорних знань
Поміркуйте:
1. Які причини порушення репродуктивної функції?
2. Які чинники впливають на репродуктивне здоров’я людини?
ІІ. Вивчення нового матеріалу
Репродуктивна медицина в останні роки здобула велику популярність, оскільки щораз більше пар не може самостійно зачати дитину та вдається до допомоги медиків.
1. Репродуктивна медицина – це комплекс медико-біологічних знань і досвіду, спрямований на розв’язання проблеми дітонародження та планування сім’ї.
Наразі репродуктивна медицина зробила крок уперед, завдяки чому з’явилися новітні методики, спрямовані на реалізацію репродуктивної функції пар, які не можуть зачати дитину природним шляхом.
Методи репродуктивної медицини:
- Метод екстракорпорального запліднення (ЕКЗ);
- Заморожування ембріонів;
- Сурогатне материнство;
- Донорство яйцеклітини;
- Банк донорської сперми.
2. Ембріогенез людини – це розвиток організму людини від зиготи до народження.
- Періоди ембріогенезу людини
- Ембріональна індукція – явище
взаємодії між частинами зародка, завдяки чому одна із низ них визначає напрям
розвитку сусідньої
Механізм взаємодії частин зародка
- Зародкові
оболонки
– тимчасові
органи, що їх утворює зародок під час ембріогенезу і які забезпечують його ріст
і розвиток.
Зародкові оболонки та їх значення
- Генетична регуляція ембріонального розвитку
Розвиток багатоклітинних організмів пов’язаний зі спеціалізацією їхніх клітин: вони мають різні будову та функції в складі різних тканин та органів. Регуляція цього процесу пов’язана з тим, що в різних клітинах функціонують різні
гени.
ІІІ. Домашнє завдання:
Вивчити §§48, 49
УРОК 9
(Тиждень 12.05 - 15.05)
Тема. Особливості процесів регенерації організму людини. Трансплантація тканин та органів.
І. Активація опорних знань
1. Як відбувається регуляція ембріонального розвитку?
2. Опишіть особливості ембріогенезу людини.
ІІ. Вивчення нового матеріалу
Перегляньте відео за посиланням
ІІІ. Перевірь себе після перегляду відео
Виконайте тест за посиланням
Чекаю скріншоти на електронну адресу
ІV. Домашнє завдання:
Вивчити §50;
Готуємося до підсумкової контрольної роботи: повторити
§§ 44 - 49
Немає коментарів:
Дописати коментар